"Kerrohan mielipiteesi ydinvoimaloista?" "Mitä mieltä olit bolgistani?" "Lähetä palautetta tuotteestamme!" Nykypäivänä kysytään jatkuvasti palautetta. Tokihan palaute on hvyä asia. Sen avulla voisaan korjata yrityksen epäkohtia ja pyrkiä parantamaan vaikkapa huonoa palvelua. Mitä jos asiasta ei ole mielipidettä?

Minulla ei ole mielipidettä turkistarhauksesta. Minulla ei ole mielipidettä siitä että meikkejä testataan rotilla. Minulla ei ole mielipidettä ilmastonmuutoksesta, enkä ole varma haluaisinkokaan. Juurikin näiden mielipiteiden äärellä käydään jatkuvasti taisteluita. Onko eettistä tertata ripsiväriä rotalla ja muut kysymykset ovat pöydällä aika ajoin, mutta sivutan ne useimmiten kuin minkä tahansa muun turhan uutisen. Minä en halua mielipidettä kaikista asioista. Haluan olla ei mitään mieltä. Tuntuu lapselliselta ajatella näin, mutta totta se on. En halua omistaa mielipidettä jokaisesta asiasta, on maailmassa sentään muutakin huolen aihetta.

Kun minulta seuraavan kerran kysytään mielipidettä hieronnasta jonka juuri sain, kahvilan työntekijöistä tai nettisivusta, aion sanoa kiitos ei. Haluan olla tiettyjen asioiden tiimoilta mielipidevapaa. En halua muodostaa mielipidettäni kahvilan työntekijöiden asenteesta kun olen istunut siellä rupattelemassa ystäväni kanssa. Silloin olen keskittynyt ystävääni, en tympiintyneeseen tarjoilijaan. En halua muodostaa mielipidettä nopean klikkauksen tuottamasta nettisaitista. Haluan olla ei mitään mieltä, haluan olla mielipidevapaa kun vielä voin.